Visste du att fler än 9 av 10 anställda i Sverige har tjänstepension? Det är en stor ekonomisk fördel för dina anställda att ha tjänstepension. Att ge dina anställda trygghet genom livet bidrar till att säkerställa bilden av dig som en attraktiv arbetsgivare. Och för de flesta anställda är tjänstepensionen en mycket viktig faktor när de byter jobb.
På Tjänstepensionens dag kan du ta hjälp av Avtalats webb för att berätta om tjänstepensionen för dina anställda. Vi har tagit fram texter du kan använda i mejl eller på intranätet. Det finns även en powerpointpresentation och affischer att skriva ut.
Avtalat finns för att informera dig
Inom privat sektor är det Svenskt Näringsliv tillsammans med LO, och Svenskt Näringsliv tillsammans med PTK som förhandlat fram kollektivavtalen som säger att anställda ska ha pension och ett antal försäkringar via jobbet. Avtalat finns till för att informera dig som arbetsgivare och dina anställda.
Det är du som arbetsgivare som ansvarar för att teckna, betala och administrera kollektivavtalad tjänstepension och försäkring för dina anställda. Pensionen dina anställda får via jobbet fungerar som ett försäkringspaket. Det består dels av tjänstepension och flera försäkringar som ger extra skydd när saker händer under och efter arbetslivet.
Genom bland annat våra enkla checklistor hjälper vi dig som arbetsgivare att ha koll på dina anställdas tjänstepensioner och hur du ska administrera dem. Det finns bland annat en checklista med information om vad du ska göra när en anställd ska gå i pension. All information och länkar hittar du på Avtalats webb.