Är du ansvarig för administrationen av kollektivavtalad pension och försäkring? Ibland kan det vara svårt att veta hur och var du ska anmäla dina anställda och varför premierna ser ut som de gör.
Avtalat har webbinarier för dig som ansvarar för att administrera kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. På webbinarierna ”Fördjupad pensionskunskap steg 1 och 2” får du fördjupad kunskap kring de olika tjänstepensionerna, varför premierna ser ut som de gör och hur tjänstepensionen förändras vid olika händelser.
Så går det till:
Steg 1 går igenom pension, sjukdom och dödsfall:
- hur Avtalspension SAF-LO för arbetare och ITP 1 och ITP 2 för tjänstemän är uppbyggd
- vad du som arbetsgivare ska göra när dina anställda blir sjuka och vad den anställda själv behöver göra
- vilka efterlevandeskydd som dina anställda har via kollektivavtalet.
När du gått steg 1 kan du anmäla dig till steg 2. Där är utgångspunkten olika händelser och hur tjänstepensionen förändras. Steg 2 går igenom hur:
- bolagen beräknar din pensionskostnad som arbetsgivare när du anställer en person som tidigare arbetet på ett företag med kollektivavtal
- din pensionskostnad påverkas när en anställd får en löneändring
- din kostnad för en anställd förändras efter ett årsskifte.