Avtal 2025

Svensk industri är motorn för hela näringslivet – och det är industrins internationella konkurrenskraft som avgör vilka löneökningar Sverige kan bära. Vid årskiftet inleds avtalsförhandlingarna 2025.

På den här sidan samlar vi senaste nytt om avtalsrörelsen till dess att ett nytt normerande märke sätts på den svenska arbetsmarknaden.

Under avtalsförhandlingarna för 2025 förhandlar arbetsgivare och fack om löner och arbetsvillkor för omkring 3,4 miljoner löntagare i 500 avtal. I december 2024 växlade industrins parter krav och senast den 31 mars 2025 ska märket för resten av arbetsmarknaden sättas.

Vi förklarar vanliga begrepp som exempelvis märket, kollektivavtal och avtalsförhandlingar. Vi presenterar våra avtalsområden, våra fackliga motparter och en tidplan för förhandlingarna. Du hittar också en ordlista över vanliga ord och begrepp i avtalsförhandlingarna samt svar på de vanligaste frågorna.

Glöm inte att prenumerera på Avtalsnytt, Industriarbetsgivarnas nyhetsbrev för avtalskommunikation.

Medieförfrågningar?

Vill du komma i kontakt med någon av Industriarbetsgivarnas talespersoner? Vänligen kontakta vår kommunikationsavdelning.

DSC03773
Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna under en pressträff inför Avtal 2025. I bakgrunden Jonas Hagelqvist, vd IKEM.

Våra kollektivavtal, svar på vanliga frågor, mallar och arbetsrättslig information hittar du på Industriarbetsgivarguiden. För att kunna ta del av informationen på Industriarbetsgivarguiden behöver du skapa ett användarkonto. Det gör du här. Saknar du ert medlemsnummer, kontakta oss på info@industriarbetsgivarna.se.

Industriarbetsgivarnas utgångspunkter i Avtal 2025

Den internationellt konkurrensutsatta industrins förutsättningar att driva och ständigt vidareutveckla långsiktigt lönsamma, hållbara och säkra verksamheter är avgörande, inte bara för industriföretagen och dess anställda, utan även för Sverige och dess invånare.   

Genom Industriavtalet är dess parter överens om att avtal som stärker industrins internationella konkurrenskraft ska träffas i rätt tid och utan stridsåtgärder. Industriavtalet bygger på förutsättningen att den nivåförändring av det sammanlagda avtalsinnehållet – otvetydigt ett kostnadsmärke uttryckt i procent i 12-månaderstakt – som parterna inom industrin kommer överens om ska vara normerande även för övriga parter på arbetsmarknaden. En väl fungerande lönebildning, i enlighet med Industriavtalets syfte, som motverkar lönedriven inflation, är den långsiktigt hållbara vägen mot konkurrenskraftiga företag och en ökad sysselsättning inom industrin samt en god utveckling av löner och villkor för de anställda.

Industriarbetsgivarna står bakom och är en av bärarna av ”svenska modellen”, som bland annat innebär att arbetsmarknadens parter, ej politiken, genom avtal ska reglera om löner och allmänna villkor på arbetsmarknaden. Industriavtalet och industrins normerande roll manifesterar detta.

Utifrån dessa utgångspunkter förhandlar Industriarbetsgivarna med samtliga sina motparter. 

Förhandlingschef Per Widolf
Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf. Foto: Rikard Westman

Stärkt internationell konkurrenskraft avgörande

Industriarbetsgivarnas medlemsföretag verkar och konkurrerar på en global marknad med begränsad möjlighet att prissätta sina produkter. De råvaruberoende och extremt kapitalintensiva verksamheterna går inte att omlokalisera. Därför är den internationella konkurrenskraften helt avgörande för företagens förutsättningar, utveckling och överlevnad. Industriarbetsgivarnas överordnade mål med avtalsförhandlingarna är att konkurrenskraften ska stärkas och att de avtal som träffas långsiktigt utvecklar industrin och ger möjlighet till fler industrijobb.

  • Industriarbetsgivarnas medlemsföretag sysselsätter omkring 90 000 personer. Företagens betydelse för svensk arbetsmarknad, tillväxt och välfärd är dock betydligt större än så. Totalt bedöms minst 200 000 jobb, direkt eller indirekt, vara helt beroende av Industriarbetsgivarnas medlemsföretags varor och produkter. Industrin lägger grunden till värdekedjor där många branscher och företag verkar, och bidrar därigenom till skapandet av många jobb och stora värden.
  • Den svenska basindustrin utgör motorn i den gröna omställningen i praktiken. Utvecklandet av nya processer och produkter, samt nya användningsområden för råvaror skapar förutsättningar att erövra nya marknader och långsiktig lönsamhet, till gagn för näringslivet, dess anställda och samhället. Pågående och framtida mycket stora investeringar från näringslivets sida kräver kapitalstarka och vinstgivande företag.
  • Då medlemsföretagen i huvudsak är lokaliserade utanför storstäderna har de en direkt avgörande betydelse för hela landets utveckling. Områden utanför storstäderna är de som först drabbas om industrins konkurrenskraft inte kan upprätthållas och om företagen måste genomföra nedskärningar eller nedläggningar.
  • Den exporterande sektorns bidrag till en positiv handelsbalans och det skatteunderlag som sektorn genererar direkt och indirekt är nödvändig för att kunna upprätthålla ett fungerande välfärdssamhälle.

Verksamhetsanpassade villkor

Kollektivavtalen måste vara ett robust stöd för företagen och bidra till deras konkurrenskraft.
Moderna avtal ska vara anpassade till företagets och medarbetarens villkor samt stötta företagets anpassningsförmåga. Avtalen måste vara konstruerade så att de medger en högre förändringstakt än hos konkurrenterna. Avtalen ska kunna bidra till stöd – inte hinder – vid ekonomiska svängningar och chocker. Flexibilitet avseende arbetstid, lön och ersättningar samt bemanning är i detta hänseende prioriterat. Möjligheterna till direkta överenskommelser mellan medarbetare och företag måste öka.

Bristen på tillgänglig kompetens i kombination med att kompetenskraven förändras och utvecklas i allt snabbare takt ställer särskilda krav på flexibilitet. Avtalen ska dessutom underlätta, inte hindra, att den samlade kompetensen kan användas på mest effektiva sätt, oavsett facklig tillhörighet.

Säkerhetstänk ska genomsyra verksamheterna. Den ökande användningen av droger i samhället avspeglar sig även på företagen. Parterna bör uppta diskussioner om hur man gemensamt kan bidra med stöd i arbetet mot droger på arbetsplatserna.

Det ligger såväl i företagens som i de anställdas intresse att förändra arbetstidsregler så att tillgänglig arbetstid värnas och ökar samtidigt som förutsättningar skapas för den enskilde medarbetaren att klara av arbete även i högre ålder.

Möjligheterna till tillfälliga kostnadsbesparingar med ett bibehållande av kompetensen är kritisk för industrin och behöver på flera områden förbättras. Detta kan bland annat ske genom att de lokala parternas utrymme på dessa områden att vidta sådana åtgärder stärks.

Lön och ersättningar ska kunna bestämmas utifrån företagens förutsättningar. De enskilda medarbetarnas prestationer och kompetens ska påverka lönen. På så sätt kan lönen bidra till tillväxt för företagen och gynna medarbetarnas utveckling. Generella lönedelar och individgarantier motverkar detta syfte och ska inte förekomma. Löneavtalen ska heller inte försvåra en effektiv lönebildningsprocess på företagen.

Hot om politisk inblandning

Arbetstids- och lönebildningsfrågor är nära sammankopplade och ska endast hanteras av parterna på arbetsmarknaden. Under hela Industriavtalets existens har frågor rörande arbetstider och arbetstidsförkortning diskuterats och hanterats under avtalsförhandlingarna och med beaktande av den totala kostnadsökningsramen, det vill säga inom märket. De initiativ om lagstiftad förkortning av arbetstiden som förts fram av olika aktörer är ett allvarligt angrepp mot svensk konkurrenskraft, tillväxt och ytterst den svenska modellen.

Industriarbetsgivarna kommer inte att acceptera att förkortad arbetstid genomförs lagstiftningsvägen. Om så sker, och det får genomslag i kollektivavtalen, ska avtalad arbetstidsförkortning i motsvarande mån utmönstras.

Utmanande ekonomiskt och geopolitiskt världsläge

De senaste avtalsrörelserna har genomförts i turbulenta tider. Under avtalsförhandlingarna 2023 var inflationen extremt hög och räntorna steg snabbt och mycket. Omläggningen av penningpolitiken gav resultat och inflationen har sedan dess tydligt dämpats och ligger nu omkring Riksbankens mål. Även inflationen i andra länder har dämpats. Nedgången kom till priset av en tydlig försvagning av konjunkturen i Sverige och i många andra länder, och i dagsläget befinner sig Sverige fortsatt i en lågkonjunktur.

Geopolitisk oro var en annan utmaning vid den förra avtalsrörelsen. I detta fall har situationen tyvärr förvärrats och riskerna ökat. Kriget i Europa fortsätter och oron i Mellanöstern stiger. Ett växande problem är handelspolitiken där trenden är ökad protektionism. Efter valet i USA har riskerna för världshandeln ökat genom hot om kraftigt stigande tullar i USA, vilket sannolikt medför högre tullar även i andra länder. Oförutsägbarheten kring handelspolitiken har därmed tydligt ökat. Större risker och stigande oro är faktorer som hämmar konsumtion och investeringar och därmed den ekonomiska tillväxten. Utvecklingen är mycket utmanande för ett starkt exportinriktat land som Sverige.

 Fortsatt lågkonjunktur och fallande produktivitet

Sverige befinner sig i en utdragen lågkonjunktur. BNP och total industriproduktion står och stampar. Arbetsmarknaden är fortsatt svag och företagens anställningsplaner är dämpade. I takt med att inflationen har fallit tillbaka mot målet har räntorna börjat sänkas och det finns utsikter att tillväxten tar fart. Som nämnts ovan finns det samtidigt ett antal strukturella utmaningar. Sannolikt kommer konjunkturen inte vara i balans förrän tidigast under 2026.

I ett globalt perspektiv framgår att Europa halkar efter inte minst USA och Kina, om detta vittnar inte minst Mario Draghis krisrapport som presenterades under hösten. Såväl Sverige som resten av Europa har bland annat ett produktivitetsproblem. Oavsett vilken mätperiod man använder är det tydligt att tillväxten i svensk produktivitet har minskat kraftigt jämfört med 00-talet. Prognoser som innebär att potentiell produktivitet växer starkare inom en nära framtid saknar belägg och framstår snarare som förhoppningar.

Trots en låg tillväxt i produktiviteten och höga arbetskraftskostnader i jämförelse med flertalet av våra konkurrentländer i Europa så har företagens konkurrenskraft kunnat upprätthållas under senare år. Detta förklaras av att den svenska kronan har försvagats kraftigt. Industriarbetsgivarnas bedömning är att kronans värde i närtid snarare kommer att ”stärkas” än att sjunka. I detta sammanhang är viktigt att påminna sig om att det inte är via en svag växelkurs som det skapas långsiktigt starka och konkurrenskraftiga företag. Sammantaget talar ekonomiska fundamenta tydligt för att kommande avtalsförhandlingar måste resultera i att en kostnadsökningstakt dämpas avsevärt och att avtalen tydligt stärker företagens konkurrenskraft.

Avtalsperiodens längd

I en osäker omvärld är långsiktiga, stabila förutsättningar typiskt sett en konkurrensfördel. Längre avtalsperioder stärker förutsättningarna för industrins lönenormerande roll i enlighet med Industriavtalets intentioner. Förutsättningen för en längre avtalsperiod är att avtalen som helhet bidrar till att stärka företagens internationella konkurrenskraft, och att avtalens innehåll givet bedömningarna om framtiden inte bidrar till osäkerhet utan till en ökad tillförsikt.

Fakta om Avtal 2025

Avtalsrörelse

En avtalsrörelse innebär att flera förhandlingar om nya kollektivavtal pågår mer eller mindre samtidigt.

Industriarbetsgivarna förhandlar om totalt 17 kollektivavtal under avtalsrörelsen, de olika kollektivavtalen är ibland gemensamma mellan Industriarbetsgivarna och flera motparter och ibland med enbart en motpart. Industriarbetsgivarna har 7 motparter (GS-facket, IF Metall, Ledarna, Pappers, SEKO, Sveriges Ingenjörer och Unionen).

När ett kollektivavtal har löpt ut upphör den så kallade fredsplikten. Ett fackförbund kan då varsla om och vidta stridsåtgärder – exempelvis strejk – för att få igenom sina krav.

Arbetsgivarna kan också vidta stridsåtgärder för att få igenom sina krav, exempelvis lockout – utestängning från arbetsplatsen.

I Sverige finns det över 110 centrala parter som består av 50 arbetsgivarorganisationer och drygt 60 fackförbund, som tillsammans tecknar drygt 680 kollektivavtal.

Avtalsförhandlingar

Avtalsförhandlingarna inleds när facken och Industriarbetsgivarna presenterar sina respektive krav.

Ofta krävs flera förhandlingsomgångar innan uppgörelse kan träffas. Industriarbetsgivarnas förhandlingsledning består av vd Per Hidesten, förhandlingschef Per Widolf och biträdande förhandlingschef Kristina Karmestedt Estman och utförs tillsammans med förhandlare och experter på arbetsgivaravdelningen.

Industriavtalet

Industriavtalet är tillkommet för att bryta den spiral av kostnadsökningar som hämmade Sveriges ekonomiska utveckling under 1970- och 1980-talen.

Sverige hade under 1970- och 1980-talen en historia av okontrollerade löneökningar, vilket ledde till hög inflation och till att Sveriges konkurrenskraft försämrades. Detta berodde på att några fack fick igenom sina krav, vilket gjorde att andra fack kunde ställa liknande eller högre krav i sina förhandlingar. På så sätt kom en spiral av kostnadsökningar att sätta i gång. Det lade också grunden till att fack och arbetsgivare inom industrin träffade Industriavtalet 1997 (ett avtal som förnyades 2011) som innebar ett nytt sätt att se på förhandlingar och konfliktlösning i Sverige.

Avtalet reglerar bland annat hur förhandlingarna om kollektivavtalen mellan de olika parterna som har undertecknat avtalet ska gå till.

Förhandlingarna förbereds genom att parterna tar fram förhandlingsmål och krav. Därefter utväxlas bud och krav. Om inte ett nytt avtal har träffats när en månad återstår av avtalstiden följer en period då OpO ”opartiska ordförande”, som parterna själva har utsett, leder förhandlingarna.
Industriarbetsgivarnas motparter, undantag Pappers, har skrivit under Industriavtalet.
Läs mer om Industriavtalet här.

Kollektivavtal

Kollektivavtal är avtal om arbetsvillkoren för företag och anställda i en bransch eller för en större del av arbetsmarknaden. Avtalen träffas mellan arbetsgivarorganisationer, som företräder företag, och arbetstagarorganisationer (fackförbund), som företräder anställda.

Företag som är medlemmar i en arbetsgivarorganisation som har träffat ett nytt kollektivavtal blir bundna att följa vad som står i avtalet om löner, arbetstider, försäkringspremier för de anställda etc. De anställda lovar att följa arbetsvillkoren, att inte strejka eller att vägra arbeta så länge som kollektivavtalet gäller.

Det innebär att parterna (arbetsgivarna och facken) har fredsplikt – fredsplikt innebär förbud mot att vidta stridsåtgärder som exempelvis strejk eller blockad. Ett träffat kollektivavtal skapar därmed arbetsfred. Företagen och de anställda vet genom avtalet vad som gäller och får den förutsägbarhet som är viktig för att kunna planera för framtiden.

I dag behöver ett kollektivavtal inte alltid reglera lönerna i detalj. Däremot kan avtalet ange förutsättningarna för lönesättningen eller hur man på företaget ska göra om fack och arbetsgivare är oeniga.

Märket

För att svenska företag ska kunna konkurrera med företag i andra länder kan inte arbetskostnaderna – löner och kostnader för exempelvis försäkringar – öka mer här hemma än i andra länder utan att de svenska företagen förlorar i konkurrenskraft, och i värsta fall måste minska sin verksamhet i Sverige. Att ”sätta märket” innebär att sätta riktmärket, normen, för löner och avtalsvillkor.

Industrins exportintäkter svarar för hälften av Sveriges BNP, och de exporterande industriföretagens konkurrenskraft avgör hur det går med jobb, välstånd och välfärd i Sverige.

Det finns dock röster i debatten som ifrågasatt ”märket” och exportindustrins normerande roll. Om vi inte förmår att värna den konkurrensutsatta industrins normerande roll för hela arbetsmarknaden, kommer följden att bli företagsutslagning, ökad arbetslöshet och sämre reallöneutveckling för alla. 

Om andra branscher i Sverige får högre löneökningar än vad exportindustrin kan bära, riskerar vi en löne- och inflationsspiral som urholkar konkurrenskraften. Under 1970- och 80-talen hade vi okontrollerade löneökningar, med hög inflation, sämre konkurrenskraft samt uteblivna förbättringar för de anställda. 

Industriavtalet – som tolv arbetsgivarorganisationer och fem fackliga organisationer skrev under 2011 – slår fast att industrins parter ska sätta nivån för löneökningar och verka för att arbetsmarknadens parter respekterar det. 

Det bör understrykas att Industriavtalet har följts av motsvarande samarbetsavtal på de flesta andra områden – inom privat såväl som offentlig sektor – där den konkurrensutsatta sektorns normerande roll betonats. I Medlingsinstitutets uppdrag ingår idag att ta tillvara och upprätthålla denna samsyn om den normerande rollen, och Industriavtalets ställning på svensk arbetsmarknad står därmed i fokus för institutets arbete. Klicka här för en illustrationsbild över märket.

1970- och 1980-talens okontrollerade ökningar och försämrade svenska konkurrenskraft banade väg för Industriavtalet som träffades 1997.

Sverige hade under 1970- och 1980-talen en historia av okontrollerade löneökningar, vilket ledde till hög inflation och till att Sveriges konkurrenskraft försämrades. Detta berodde på att några fack fick igenom sina krav, vilket gjorde att andra fack kunde ställa liknande eller högre krav i sina förhandlingar. På så sätt kom en spiral av kostnadsökningar att sätta i gång. Det lade också grunden till att fack och arbetsgivare inom industrin träffade Industriavtalet 1997 (ett avtal som förnyades 2011) som innebar ett nytt sätt att se på förhandlingar och konfliktlösning i Sverige.

Industriavtalet syftar bl.a. till en kontrollerad lönebildning som ska stärka den internationella konkurrenskraften. Avtalet reglerar bland annat hur förhandlingarna om kollektivavtalen mellan de olika parterna som har undertecknat avtalet ska gå till. Förhandlingarna förbereds genom att parterna tar fram förhandlingsmål och krav. Därefter utväxlas kraven. Om inte ett nytt avtal har träffats när en månad återstår av avtalstiden följer en period då OpO ”opartiska ordförande”, som parterna själva har utsett, leder förhandlingarna.

Industriarbetsgivarnas motparter, undantag Pappers, har skrivit under Industriavtalet.

Industrirådet
Industrirådet (tidigare Industrikommittén) består av ledande företrädare för svenska arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer inom industrisektorn. Deras uppgift är att följa och främja tillämpningen av Industriavtalet.

De fackliga motparterna på tjänstemannasidan är Ledarna, Unionen och Sveriges Ingenjörer. På arbetarsidan är motparterna GS-facket, IF Metall och Svenska Pappersindustriarbetareförbundet (Pappers). Läs mer om Industriarbetsgivarnas avtalsområden.

Vi har ett gemensamt avtal om allmänna anställningsvillkor för tjänstemän inom basindustrin, dvs. ett gemensamt avtal för stål- och metallindustrin, gruvindustrin, sågverksindustrin, svetsmekanisk industri, byggnadsämnesindustrin och buteljglasindustrin.

tidslinje med viktiga datum och pil

Kontakt

Per Widolf
Per Widolf
Förhandlingschef
Kristina Karmestedt Estman
Kristina Karmestedt Estman
Biträdande förhandlingschef