Sarah Mårtensson har hunnit med fyra avtalsförhandlingar hos Industriarbetsgivarna och är ansvarig för avtalsområde massa och papper.
1. Hur samlar Industriarbetsgivarna in synpunkter från medlemsföretagen inför avtalsförhandlingarna?
Alla vi som arbetar på Industriarbetsgivarna har under avtalsperioderna örat mot rälsen och samlar löpande in synpunkter, tankar och idéer från medlemsföretagens företrädare.
När det sedan närmar sig avtalsförhandlingar formaliserar vi processen mer. Direkt efter sommaren arrangerar vi avtalskonferenser för några av våra avtalsområden där alla medlemsföretag är välkomna att delta inom sina respektive branscher. Där informerar vi om avtalsförhandlingarnas process och våra medlemmar får möjlighet att lyfta sina viktigaste frågor och argument till oss som sedan ska förhandla.
Läs mer om avtalskonferenserna och anmäl dig här:
- Gruvindustrin 3 september 09.00-11.30 på Arlanda
- Massa- och pappersindustrin 9 september 09.00-12.00 digitalt
- Sågverksindustrin 9 september 13.00-16.00 digitalt
De frågor som kommit upp under avtalsperioden behandlas därefter inom respektive avtalskommitté. När avtalskommittén kommit fram till förslag på yrkanden läggs de fram till respektive förbundsstyrelse och slutligen till Industriarbetsgivarnas styrelse för beslut.
2. Hur kan medlemsföretagen följa förhandlingarna?
På vår avtalswebb för Avtal 25 uppdaterar vi löpande om förhandlingarna. Där finns även fakta om Industriavtalet, viktiga begrepp och vilka våra motparter på respektive avtalsområde är. Där kan du även bli prenumerant på vårt nyhetsbrev Avtalsnytt. Jag vill också rekommendera alla att följa oss i sociala medier – LinkedIn, X och Instagram – för att ta del av nyheter om förhandlingarna.
3. Vart vänder man sig för att ställa frågor om förhandlingarna?
Vi delar med oss av de viktigaste nyheterna via vår hemsida och våra sociala medier. Behöver du komma i kontakt med någon hos oss rekommenderar jag att du kontaktar vår rådgivning på rad@industriarbetsgivarna.se eller 08-762 67 70.